Na pomoč! Poučujem v težavnem razredu!
Vedno pogosteje se na nas obračajo ravnatelji, svetovalni delavci in učitelji, ki nam sporočajo, da je v nekaterih razredih izjemno težko učinkovito poučevati. Poročajo o razredih, v katere gredo z odporom. Ne vedo kako naj vzpostavijo disciplino in kako naj ustvarijo razredno klimo znotraj katere bi se počutili prijetno. Ponekod se učenci tako povežejo med seboj v tem, da s skupnimi močmi uničujejo šolsko lastnino, se sprehajajo po razredu med poukom, so žaljivi do delavcev šole in do svojih sošolcev. Dajejo vtis, da jim ni mar in da se ne bojijo nikakršnih posledic. Vsem tem težavam je skupna nemoč, ki ne zagotavlja varnosti ne učencem, ne zaposlenim. Pri učiteljih posledično samo naraščajo občutki izrčpanosti, izgorelosti, izgube smisla in motivacije.
Naj vam sporočimo, da je mogoče konstruktivno voditi prav vsak razred. Z ustrezno izraženimi pričakovanji in z ustreznim ukrepanjem, s katerim spodbujamo pozitivna vedenja in preprečimo negativna. Z aktivno skrbjo zase in za svoje dobro počutje – ker lahko le učitelj, ki se dobro počuti, dovolj energije nameni vodenju težavnega razreda. Na težaven razred je potrebno pogledati nekoliko širše, potrebno je izpiliti svoje vodstvene sposobnosti, potrebno se je zavedati, da moramo za poučevanje v takem razredu postati dober vodja. Osnova je tukaj ustrezna, premišljena in spoštljiva komunikacija z učenci.
Spodaj smo nanizali nekaj osnovnih korakov, ki so vam lahko v pomoč soočanju s težavnim razredom:
- Prvi korak: analiza stanja (ne ustrašite se besede analiza, ni potrebno izpolnjevati dolgih vprašalnikov)
Ugotoviti moramo, kateri učenci so vodje, katere potrebe s svojim vedenjem zadovoljujejo, kdo je s kom povezan, kdo je pozitivni vodja (pogosto ga ni), kdo so žrtve v razredu.
Analizirati moramo tudi učinkovitost sodelovanja s starši in morebitne težave na tem področju.
Te podatke načeloma zabeleži razrednik ali svetovalna služba.
2. Drugi korak: Kaj je učinkovito (drugi korak) – oddelčni učiteljski zbor z enotnim ukrepanjem
Na sestanku oddelčnega učiteljskega zbora se sprejme enotna pravila vedenja v oddelku. Ker so pravila sprejeta kot sklep, je izvajanje le teh zavezujoče za vse učitelje. V težavnih razredih je mogoče spremembo doseči le z enotnim pristopom.
3. Tretji korak: Učenci – učinkovite razredne ure, kjer so učenci slišani, sprejeti skozi njihove vrednote
Šele, ko učenci začutijo in sprejmejo, da nam je mar zanje (dobimo stik z njimi – ni nujno, da je to razrednik) skupaj z njimi sprejmemo pravila, ki bodo veljala (ne preveč – začetek in konec ure za začetek) in jih seznanimo z našim ukrepanjem. Jasno jim mora biti, katero vedenje je sprejemljivo in katero ni. Jasne jim morajo biti posledice, ki se potem resnično in dosledno izvajajo. Učinkovito je, če imajo to napisano.
Primerna in neprimerna vedenja se zabeleži v zvezek, razrednik zapise spremlja in izvaja ukrepe – pogovorne ure z učenci, s starši, vzgojne načrte in po potrebi tudi vzgojne ukrepe. Razrednik pri prvih ukrepanjih potrebuje pomoč, da lahko izpelje posledice zares dosledno. Prav tako okrepimo pozitivna vedenja s pisnimi pohvalami.
To je začetek. Za tem je veliko dela. Vendar z našim ukrepanjem postane naše delo osmišljeno. Mi vodimo razred in dolžni smo ustvariti takšno učno okolje, da bodo vsi učenci varni. TO JE NAŠE DELO. Naše delo ni in ne more biti zgolj preživeti v razredu.
Kdaj ne gre po načrtih?
- Ko ostane razrednik sam pri izvajanju dogovorov.
- Ko učitelji v razredu »učno uro preživijo« in ne izvajajo sklepov oddelčnih konferenc (to pomeni, da ne odreagirajo ob neprimernemu vedenju, popuščajo, spreminjajo odločitve in dogovore, …).
Kdaj gre po načrtih?
- Ko oddelčni učiteljski zbor deluje enotno, ko je vsem jasno katerega vedenja ne dovolimo in vsi ustrezno ukrepajo. Ko vsi učitelji znajo odreagirati tako, da krepijo pozitivno vedenje.
Ključno je, da verjamemo v pozitivne spremembe, da smo enotni, da se zavedamo, da nam učenci s svojim vedenjem nekaj sporočajo. Da se zavedamo, da je sprejemljivo delati napake, da je sprejemljivo, da se učenci vedejo neprimerno, da pa morajo nositi tudi posledice svojih napak.
Če tudi vi poučujete v težavnem razredu in bi potrebovali podporo, usmeritev in praktične nasvete, ki jih lahko izvajate v razredu, vam lahko pri uvajanju sprememb, ki bodo vodile do pozitivne klime in uspešnega poučevanja v tem razredu, pomagamo.
Pišite nam, poslali vam bomo ponudbo za pomoč pri izvedbi akcijskega načrta ali izvedbo izobraževanja na vaši šoli. Vabljeni pa ste seveda tudi na naša že razpisana izobraževanja (vse informacije so dostopne na naši spletni strani www.cor.si).